top of page
Yazarın fotoğrafıFerhat Burgul

Uluslararası ve Geçici Koruma Altındaki Yabancılara Yapılan İdari İşlemlere Karşı Başvuru Yolları


Sınır Dışı Etme Kararına Karşı İptal Davası


Uluslararası ve geçici koruma statüsü altındaki yabancıları sınır dışı etme kararı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanunu Dördüncü Bölüm 52. madde ve devamında düzenlenmiştir.


Sınır dışı etme kararı, Genel Müdürlüğün talimatı üzerine veya resen valiliklerce alınır. Yabancılar, sınır dışı etme kararıyla, menşe ülkesine veya transit gideceği ülkeye ya da üçüncü bir ülkeye sınır dışı edilebilir.


Karar, gerekçeleriyle birlikte hakkında sınır dışı etme kararı alınan yabancıya veya yasal temsilcisine ya da avukatına tebliğ edilir. Hakkında sınır dışı etme kararı alınan yabancı, bir avukat tarafından temsil edilmiyorsa kendisi veya yasal temsilcisi, kararın sonucu, itiraz usulleri ve süreleri hakkında bilgilendirilir.


Yabancı veya yasal temsilcisi ya da avukatı, sınır dışı etme kararına karşı, kararın tebliğinden itibaren yedi gün içinde idare mahkemesine başvurabilir. Mahkemeye başvuran kişi, sınır dışı etme kararını veren makama da başvurusunu bildirir. Mahkemeye yapılan başvurular on beş gün içinde sonuçlandırılır. Mahkemenin bu konuda vermiş olduğu karar kesindir. Yabancının rızası saklı kalmak kaydıyla, dava açma süresi içinde veya yargı yoluna başvurulması hâlinde yargılama sonuçlanıncaya kadar yabancı sınır dışı edilmez.


Sınır dışı etme kararı bu statüdeki yabancılar için hayati öneme sahiptir. Bu sebeple kanun dava açılması halinde kararın icrasının durdurulacağını hükme bağlamıştır. Bu davanın süresinin çok kısıtlı olduğunu belirtmek gerekir. Ayrıca bu davada İYUK m.12'nin uygulanmayacağını belirtmek gerekir.


Nitekim bu karar nihai kesin hüküm teşkil etmektedir. Temyiz, istinaf, itiraz yolları öngörülmemektedir.

Bu sebeple bu kadar kısıtlı zamanda sonuçlanan yargılama için nitelikli bir hukuki yardım alınması elzemdir.


İdari Gözetim İtirazı

Hakkında sınır dışı etme kararı alınılabilecek yabancılar, kolluk tarafından yakalanmaları hâlinde, haklarında karar verilmek üzere derhâl valiliğe bildirilir. Bu kişilerden, sınır dışı etme kararı alınması gerektiği değerlendirilenler hakkında, sınır dışı etme kararı valilik tarafından alınır.

Hakkında sınır dışı etme kararı alınanlardan; kaçma ve kaybolma riski bulunan, Türkiye’ye giriş veya çıkış kurallarını ihlal eden, sahte ya da asılsız belge kullanan, kabul edilebilir bir mazereti olmaksızın Türkiye’den çıkmaları için tanınan sürede çıkmayan, kamu düzeni, kamu güvenliği veya kamu sağlığı açısından tehdit oluşturanlar hakkında valilik tarafından idari gözetim kararı alınır.

Geri gönderme merkezlerindeki idari gözetim süresi altı ayı geçemez. Ancak bu süre, sınır dışı etme işlemlerinin yabancının iş birliği yapmaması veya ülkesiyle ilgili doğru bilgi ya da belgeleri vermemesi nedeniyle tamamlanamaması hâlinde, en fazla altı ay daha uzatılabilir.

İdari gözetimin devamında zaruret olup olmadığı, valilik tarafından her ay düzenli olarak değerlendirilir.

Bu gözetim kararına alternatif olarak şu yükümlülükler getirilebilir:

-Belirli adreste ikamet etme

-Bildirimde bulunma

-Aile temelli geri dönüş

-Geri dönüş danışmanlığı

-Kamu yararına hizmetlerde gönüllülük esasıyla görev alma

-Teminat

-Elektronik izleme

Bu yükümlülüklerden en fazla kararı verilen alternatif belirli adreste ikamet etme ve bildirimde bulunma seçeneğidir. Bildirimde bulunma hali daha çok kolluk merkezlerinde düzenli imza şartına bağlanmaktadır. Bu alternatif yükümlülüklerin süresi en fazla 24 ay sürmektedir.

İdari gözetim kararlarında hak kayıplarını önleme adına bu alanda uzman hukukçulardan destek almak ilgili kişinin lehine olacaktır.


Tahdit Davası

İl Göç İdareleri ve Göç İdaresi Başkanlıkları tarafından statülü yabancılara bazı kodlarla sınırlamalar verilmektedir. Bu sınırlamalar ülkeye giriş yasağı, çıkış yasağı ve birtakım tahditlerdir. Bu kodlar genellikle 5 yıllığına olup bazı hallerde 10 yıl daha uzatılmaktadır. Bu kodlardan en fazla kullanılanlar G82, G87, YTS kodlarıdır. Bu kodların kaldırılması için de iptal davası açılması gerekmektedir.

Diğer bazı kodlar şunlardır:

V-69 (İkamet izni iptal edilenler)

V-71 (Adreste bulunamayanlar)

V-70 (Sahte evlilik)

V-77 (Ahıska Türkü olmadığı halde başvuruda bulunanlar)

V-84 (10 gün içinde ikamet izni alma koşuluna bağlı olarak giriş yapanlar)

G-78 (Bulaşıcı hastalık taşıyan yabancılar)

G-82 ((Genel güvenlik açısından tehlike arz eden kişiler(Terör))

G-87 (Genel güvenlik açısından tehlike arz edilen kişiler)

Ç-113(Yasadışı giriş-çıkış yapanlar)

Ç-114 (Haklarında adli işlem yapılan yabancılar)

Ç-115 (Ceza evinden tahliye olan yabancılar)

Ç-116 (Genel ahlak ve kamu sağlığını tehlikeye atan yabancılar)

Ç-117 (Kaçak çalışanlar)

Ç-118 (İkamet izni iptal edilenler)

Ç-119 (Kaçak çalışanların para cezasını ödememesi)

Ç-120 (Vize veya ikamet ihlalinden kaynaklanan para cezasının ödenmemesi)

Ç-135 (Yabancılar ve uluslararası koruma kanuna aykırı davrananlar)

Ç-136 (Seyahat masraflarını ödemeyenler)

Ç-137 (Terke davet edilen yabancılar)

Ç-138 (İnat yolcu)

K (Kaçakçılıktan arananlar)

N-99 (İnterpol kodu)


Tahdit kodları bu statüdeki kişiler için yaşantısını, özel hayatını, ticari ilişkilerini ciddi şekilde etkilemektedir. Bu tahditlerin kaldırılması için hukuki yollara başvurmak isteyen ilgili kişilere önerimiz hukuki yardım almanızdır.

Comments


bottom of page